Bartelo Dijk is Landerije Makelaar sinds 2017. Al vanaf jonge leeftijd heeft hij een passie voor bijzondere en landelijke woningen en monumenten. Door de jaren is die liefde alleen maar toegenomen. In dit interview vertelt Bartelo over zijn werk waarin mensen nog belangrijker zijn dan huizen en over de kracht van De Landerije.
De allereerste taak van een makelaar is het bepalen van de waarde van een huis. Bartelo daarover: “Bij een eerste bezoek, ben ik tot in detail voorbereid. Ik bekijk de locatie, de omgeving, het huis en vorm me zo een goed eerste beeld. Ook kijk ik naar huizen in de omgeving. Maar het belangrijkste moment komt, als ik het erf oprijd. Ik kijk dan even niet als makelaar maar met de ogen van de toekomstige koper. Wat trekt mijn aandacht en waarvan ben ik onder de indruk? De tuin, een bijgebouw, de grootte of de bouw- en woonstijl. Vervolgens raak je in gesprek met de bewoners. Zij weten als geen ander wat hun bijzondere huis heeft te bieden. Hun verhalen zijn vaak inspirerend en geven richting. Misschien vreemd om te zeggen: maar op dat moment zie ik al een koper voor me.”
Prijs en presentatie moeten kloppen
“Als een huis bij ons in de verkoop komt, moet een aantal zaken absoluut kloppen. De vraagprijs en de presentatie moeten aansluiten bij het pand en de plek”, vervolgt Bartelo. “Daarom besteden we veel aandacht aan de woningpresentatie. Die moet tegelijk enthousiasmeren met duidelijke accenten op unieke waardes. Maar ook moet de presentatie realistisch zijn en goed inspelen op hoe geïnteresseerden er naar kijken. En de vraagprijs moet daarop aansluiten. Als die combinatie klopt en zichtbaar wordt op Funda en in de fraaie woonbrochure die we maken, dan is de kans op succes groot. Niet alleen in een goede markt waarin vrijwel iedereen kan scoren. Maar ook in een markt die complexer is.”
Mensen helpen met de volgende woonstap
Een van de sterke punten is dat De Landerije verder kijkt dan alleen de verkoop van een woning. Vaak gebeurt het dat mensen hun bijzondere woning willen verkopen om meer te reizen, kleiner te wonen of naar een stad of dorp willen verhuizen met betere voorzieningen. Maar men wil dan wel eerst een ander huis kopen. Bartelo: “Ik noem dat kopen zonder verkoop. Samen inventariseren we de wensen en gaan we op zoek. Bijzonder vind ik dat dit vaak een woonreis is waarvan de richting onderweg verandert. Mijn klanten kunnen daarbij rekenen op mijn inzet en enthousiasme. Ik vind niets mooier dan helpen bij het maken van de juiste keuzes.”
De kracht van De Landerije
De grootste kracht van De Landerije is de combinatie van een landelijk netwerk van makelaars en de lokale aanwezigheid. Bartelo: “In onze marketing maken wij duidelijke keuzes. Wij zijn geen dorpsmakelaar maar kiezen heel duidelijk voor het segment landelijk en bijzonder wonen. Ik richt me daarbij met ons kantoor in Brummen op Oost-Nederland. We zien de afgelopen jaren steeds meer mobiliteit. Mensen zoeken de rust en de ruimte van het platteland. Dankzij onze bekendheid, ook in de Randstad, onze lokale aanwezigheid én onze ‘mensgerichte’ aanpak weten wij aanbod en vraag met elkaar te verbinden en kunnen wij verwachtingen van verkopers en kopers overtreffen. Dat is onze belofte.”